ZVO Zomerkamp 2009

Gedurende het zomerkamp van de zeeverkenners ochtendtak hebben wij als leiding op deze pagina regelmatig verslag gedaan van de gebeurtenissen en intriges aan boord.
Omdat ons programma ons helaas niet toestond om elke dag een stukje te schrijven zijn dag 2, 3 en 4 in een nacht gedaan en is de rest pas later toegevoegd. Veel plezier gewenst bij het lezen.

Het leidingteam,
Daisy, Erik, Peter en Thari

De route die we hebben afgelegd:

Geen afbeelding

Dag 10, 20 juli

Geen afbeelding

Dag 9, 19 juli

Geen afbeeldingDe eennalaatste dag alweer. Vandaag staat er een flinke afstand voor de boeg.

Dag 8, 18 juli

Na bijna drie dagen op zichzelf geweest te zijn, is het gelukkig vandaag veilig genoeg voor de diensten om terug te keren naar de Kraak. We hebben zelf ook moeten verkassen om buiten de dreiging van vreemde mogendheden te blijven. Maar gelukkig zijn al onze berichten bij de diensten aangekomen en vinden ze ons allemaal heelhuids terug.

Geen afbeelding

Aangezien de wind ons zeer gunstig gezind is en het vanavond wel eens zou kunnen verslechteren besluiten we alvast verder door te trekken dan het oorspronkelijke plan. Met de wind op de kont vliegen de diensten over de Haarlemmerringvaart om uiteindelijk  ligplaats te nemen achter de Kraak aan de kade in Oude Wetering.

Dag 6 en 7, 16 en 17 juli

Vandaag worden de diensten gewekt als elke andere dag. Wat ze nog niet weten is dat deze dag alles behalve normaal is. Vandaag begint namelijk de hike. Drie dagen en twee nachten zullen ze zich schuil moeten houden. Andere diensten kunnen op de loer liggen.

Gelukkig kunnen ze zich ondertussen wel opnieuw bevoorraden en aansterken. Iedere avond zijn ze er in geslaagd om contact te leggen via de informanten. Sommige diensten voerden wel schijnbewegingen uit om aan hun vijanden te ontsnappen, maar dankzij de inspanningen van de informanten en ondersteunende teams is iedereen toch nog op hun save-haven komen te liggen voor de overnachtingen.

Geen afbeelding

Dag 5, 15 juli

Vandaag legden we geen grote afstand af. We begonnen de dag wel met een stuk zeilen. We varen van de Balgerij via de Kever en het Spijkerboor naar het Zweiland, om via een stukje van het Zijl te eindigen op ’t Joppe.

Terwijl de diensten proberen zonder kleerscheuren de wedstrijdvelden van de zeilboten van Watersportvereniging De Kaag te passeren proberen wij te ankeren op ’t Joppe. Niet dat ankeren zo moeilijk is, of dat de ankerlier kuren heeft. Nee, ’t Joppe is op de diepste plekken 25 tot 30 meter diep. De waterkaart geeft niet tot op de meter nauwkeurig aan waar het diep is en waar niet. De eerste poging mislukt dan ook. De tweede poging was wel goed, dankzij wat extra peil werk.

Als de kinderen ’t Joppe opdraaien krijgen ze een puzzel. Deze moeten ze eerst oplossen voordat ze langszij de Kraak mogen afmeren. Wil je een aanwijzing wat we gedaan hebben, los dan dezelfde puzzel op.

Geen afbeelding

De aanwijzing die je er bij krijgt is A=26 en B=13.
Ik kan wel verklappen dat we het niet droog gehouden hebben in Leiden.

’s Middags en ’s avonds krijgen de diensten nog een nieuwe missie: Sabotage. Een aantal diensten gaat zo heftig te werk, dat hun missies helaas mislukken. ‘zonder dat ze het merken’ is niet met ‘ze’ in je nek om te proberen je tegen te houden. Een aantal diensten doet echter geruisloos wat ze als opdracht hebben gekregen.

’s Nachts zijn we nog bezocht door Neptunus die van de drie landrotten onder ons echte zeebonken heeft gemaakt. Met een warme kop soep konden ze weer bijkomen na deze bijzondere ontmoeting.

Geen afbeelding

Dag 4, 14 juli

Vandaag staat er weer een deel van de Ringvaart van de Haarlemmemeer op het programma. We varen van de Westeinderplassen naar de Kagerplassen. Doordat er zeer weinig wind stond, werd het een tikje saaie dag. De lunch werd opgeleukt met knakworstjes en een eitje voor de vega’s. Op de ringvaart werden nog door een aantal diensten gepoogd op eigen kracht de afstand af te leggen, maar uiteindelijk kozen ze toch voor de sleep.

’s Avonds was er dan eindelijk de mogelijkheid om een spel op de kant te spelen. Het werd een James-Bond-geluidenspel. De verkenners die ons binnenkort gaan verlaten voor de Wilde Vaart zaten verstopt in de dichte bosjes. Eens in de zoveel tijd spraken ze een karakteristieke zin uit die past bij James Bond. Aan de anderen de schone taak om ze alle vier weer terug te vinden, voordat ze er voortijdig van door waren. De weergoden schoten ons te hulp, door ze uit hun schuilplaats te jagen met een flinke bui, maar of we er nou echt blij mee moesten zijn…

Morgen wordt gegarandeerd een dag waarbij we het niet droog houden, maar daarover morgen meer…

Geen afbeelding

Dag 3, 13 juli

Geen afbeeldingVandaag eerst weer een stuk slepen, maar wel een bijzonder stuk. Na het anker op gaan zetten we koers naar Amsterdam. Door de Oranjesluizen komen we op het Binnen Ij. Net voor het centraal station scheiden de wegen van de Kraak en de vletten. De vletten gaan in sleep door de grachten en de Amstel, terwijl de Kraak de bruggenroute moet nemen. De rondvaartboten ontwijkend en het chagerijnig worden van sommige, vanwege de vele foto’s die er van ons gemaakt worden, slingeren we door de binnenstad van de hoofdstad. Ter hoogte van het Olypisch stadion komen de vletten weer bij de Kraak om door de Nieuwe Meersluis het Nieuwe Meer op te gaan.

Na weer een korte plaspauze snelt de Kraak vooruit om nog op tijd te zijn voor de bruggen en om boodschapen te kunnen doen. De diensten moeten weer laten zien wat ze waard zijn en zelfstandig niet alleen de Nieuwe Meer over, maar ook dit deel van de Ringvaart van de Haarlemmermeer biedt een uitdaging. Met weinig wind en wat er staat tegen blijft er weinig over dan roeien, wrikken of jagen. De kookbak had geluk en werd het grootste deel op sleep genomen om nog enigsinds op tijd te kunnen eten. De drie resterende boten waren creatief en werkten gezamelijk om het grootste deel van de route zelfstandig af te leggen. Geen afbeeldingNog een andere heeft de handdoek toch in de ring moeten gooien en het aanbod van een sleepje aangenomen. De resterende twee wilde zelfs proberen een sleepje te voorkomen door bij de leiding weg te varen, maar roeiend legden ze het toch af tegen de motor. Dit was maar goed ook, daar ze Aalsmeer door moesten via een slootje, wat je geheid zou missen als je niet beter wist. Nadat iedereen goed en wel op de Westeinderplassen was aangekomen is er een late avondmaaltijd genoten op het dek.

Her en der beginnen de eerste tekenen van vermoeidheid zich te manifesteren. Gelukkig zou een goede nacht rust wonderen doen. Na de inspanningen van vandaag hebben onze agenten de rust meer dan verdiend…

Geen afbeelding

Dag 2, 12 juli

Geen afbeelding

Vandaag gaan de diensten op eigen kracht verder over de Vecht. Tijdens de slingerende route worden er een aantal bruggen gepasseerd. Niet elke brug werd door iedereen even soepel genomen. De eerste schades van het kamp worden dan ook al snel geleden en het komend winterseizoen moet er minstens één mast extra gelakt worden.

Op de bochtige Vecht kon de wind niet altijd even goed worden benut. Gelukkig kwam daar verbetering in na het passeren van de Grote Zeesluis te Muiden. Met het Muiderslot over stuurboord en Pampus voor de boeg kruisten ze de haven uit om het Ijmeer op te komen. Na een korte plaspauze en een kop soep om weer wat op te warmen zijn we nog iets verder opgevaren naar een geschikte overnachtingsplaats.

Deze hebben we gevonden in een baai bij Ijburg, onder de rook van Amsterdam. De kinderen hebben even stevig kunnen zeilen op het ruime water. Door de golven zijn een aantal mensen wel een tikje nat geworden. Is het niet de regen, dan is het wel het buiswater, maar een geheim agent is niet zo snel uit het lood geslagen, dus genoten ze er flink van.

Meer volgt…

Dag 1, 11 juli

Voor degene die het nog niet geraden hebben, het thema staat in het teken van geheime diensten. In een interactief spel nemen de CIA (Regina, Sarah, Anna en Larissa), de KGB (Luc, Julian, Ake en Thomas),  de SIS/MI6 (Diederik, Niels, Gosse en Joris) en Interpol (Victor, Merlijn en Laurens) het tegen elkaar op. De komende dagen zullen zij regelmatig missies en opdrachten krijgen. Van samenwerken tot tegenwerken en van slimheid tot kracht. Ze zullen alles nodig hebben om ongeschonden de eindstreep te halen. Zoals dat gaat bij geheime diensten is alles op ‘need-to-know’ basis. Daarom mag ik jullie op dit moment ook geen verdere informatie verstrekken.

 Wat ik nog wel prijs kan geven is dat, nadat we de ouders hebben uitgezwaaid, we vertrokken zijn over de Noord in de richting van Rotterdam. Op het moment van schrijven bevinden we ons op de Lek nabij Ameide en varen we met een gemiddelde snelheid van zo’n 8km/h richting Nieuwegein. Daar zullen we de Beatrixslsuizen passeren om het Amsterdam-Rijnkanaal op te gaan. Dat gaan we volgen, totdat we bij Nigtevecht de Vecht op kunnen. Alwaar we ligplaats zullen nemen om te overnachten.

Vandaag staat dus vooral in het teken van de lange afstand. De kinderen vermaken zich ondertussen in het ruim of aan dek. Vandaag hebben ze ook hun logboeken gekregen. Deze logboeken zullen gedurende het kamp een belangrijke rol vervullen als missieverslagen en als communicatiemiddel van de geheime diensten met hun informant binnen het leidingteam.

Meer volgt…

Geen afbeeldingGeen afbeeldingGeen afbeeldingGeen afbeelding